Kies een datum uit de agenda om te reserveren →
Schubert schreef behalve ruim 600 liederen ook fantastische vocale kwartetten, die helaas maar zelden worden uitgevoerd. Brahms, een groot bewonderaar van Schubert, schreef in 1868 zijn Liebeslieder Walzer, populaire volksdansen voor vocaal kwartet met een vierhandige pianobegeleiding. In deze walsen is de invloed van Schuberts dansmuziek duidelijk te horen.
“Trouwens, ik wil toch riskeren een ezel genoemd te worden indien onze Liebeslieder niet enkele mensen zouden bevallen.” Zo schreef Johannes Brahms aan zijn uitgever Simrock toen hij zijn bundel van achttien Liebeslieder-Walzer overhandigde. Brahms kreeg gelijk. Al kort na het verschijnen van de eerste druk werden de liederen zo populair dat hij enkele jaren later een tweede reeks uitbracht. De Liebeslieder-Walzer voor vocaal kwartet en piano vierhandig bevatten uiterst innige, charmante liefdesliederen die stuk voor stuk in driekwartsmaat geschreven zijn. Brahms’ plotselinge liefde voor het walsritme had veel te maken met zijn beslissing zich definitief in Wenen te vestigen. Alsof hij zijn keuze voor de Donaustad muzikaal wou bezegelen. Te bewonderen in de Liebeslieder-Walzer zijn de onuitputtelijke rijkdom aan melodische invallen en het uitgebreide scala van stemmingen: van stevig landelijk tot elegant, van zacht melancholisch tot uitbundig. Vóór hem had enkel Schubert, voor wie Brahms een diepe bewondering koesterde, de wals met zoveel fantasie behandeld. In dit concerthoort u, naast alle Liebeslieder-Walzer ook vocale kwartetten van Schubert.
Uitvoerenden:
Tinka Pypker (sopraan)
Fee Suzanne de Ruiter (mezzosopraan)
Pablo Gregorian (tenor)
Vincent Kusters (bas)
Martin Oei & Henriëtte Wirth (piano)
Programma:
Johannes Brahms: Liebeslieder-Walzer op. 52 & Neue Liebeslieder op. 65
Franz Schubert: Vocale kwartetten:
Gebet D.815
Der Tanz D.826
Schicksalslenker, blicke nieder D.763
Gott im Ungewitter D.985
Die Geselligkeit D.609
Franz Schubert: Allegro in a-klein 'Lebensstürme' D.947
Franz Schubert, arr. Joh. Brahms voor vierhandig piano:
Ländler no. 1, 5, 9 & 11
Barok aan de Lek (Culemborg) organiseert concerten door musici gespecialiseerd in de historisch geïnformeerde uitvoering van barokmuziek en heeft de ambitie om een volwassen podium te bieden aan jong muzikaal talent uit Nederland. Culemborg is hiervoor een buitengewoon aantrekkelijke stad: centraal gelegen en toch midden in de natuur met een prachtig historisch centrum met veel mooie kerkjes en een theater waar concerten kunnen worden gehouden. In februari 2022 werd een muziekfestival georganiseerd met als thema Napolitaanse en Venetiaanse muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw, waarin er in totaal zes concerten en twee lezingen werden gehouden op historische locaties, waaronder het Elisabeth Weeshuis.