Kies een datum uit de agenda om te reserveren →
Ludwig van Beethovens leven bevond zich op een dieptepunt, ook artistiek gezien toen hij in 1815 zijn laatste twee cellosonates schreef. Maar het bleek dat hij er een nieuwe weg mee insloeg, wat we nu zijn “late periode” noemen, waarin hij zich buitenwerelds uitdrukte – en daarmee zijn toenmalige publiek van zich vervreemdde. Exact een eeuw later begon Claude Debussy in 1915 aan een reeks sonates voor verschillende instrumenten, nadat hij jarenlang geen kamermuziek meer had geschreven. De sonate voor cello en piano was de eerste van de reeks. Uiteindelijk voltooide hij maar drie van de geplande zes sonates vanwege zijn vroegtijdig overlijden. Precies tussen deze twee composities in voltooide Johannes Brahms in 1865 de eerste van zijn twee cellosonates. Hij noemde het een sonate voor piano en cello, om aan te geven dat de piano een volwaardige rol speelt. Het is een homage aan J.S. Bach, met thema’s ontleend aan diens Kunst der Fuge.
Quirine Viersen is een van de meest vooraanstaande muzikale persoonlijkheden van haar generatie. Met haar krachtige, intense en virtuoze spel heeft ze het publiek, de pers alsook haar collega-musici overtuigd van haar muzikaliteit. Ze kreeg haar eerste lessen van haar vader, Yke Viersen, cellist in het Koninklijk Concertgebouworkest. Vervolgens studeerde Quirine bij Jean Decroos en Dmitry Ferschtman. Ze sloot haar studie in 1997 af aan het Mozarteum Salzburg, waar ze studeerde bij Heinrich Schiff. Al in 1994 had Quirine als eerste Nederlander ooit het prestigieuze Tsjaikovski Concours in Moskou gewonnen.
Quirine Viersen trad op met grote orkesten en dirigenten over de hele wereld. Ook is ze een veelgevraagd kamermusicus; sinds 1996 vormt ze een duo met pianiste Silke Avenhaus, en ze treedt regelmatig op met musici als Antje Weithaas, Benjamin Schmid en Hanna Weinmeister. Quirine Viersen bespeelt een Joseph Guarnerius Filius Andreae uit 1715, die beschikbaar is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.
Ook Nicolas van Poucke komt uit een muzikale familie, zijn moeder speelt altviool, zijn vader trompet en zijn zus Ella is celliste. Op zesjarige leeftijd ging Nicolas pianospelen en later verfijnde nij zijn vak aan het Conservatorium van Amsterdam onder mentoren als David Kuyken en Jan Wijn.
Nicolas speelt regelmatig solorecitals, in onder andere het Amsterdamse Concertgebouw. Hij is ook een gewaardeerde partner in kamermuziek. Hij treedt zeer regelmatig op in binnen- en buitenland en heeft een aantal cd’s opgenomen, waaronder een opname samen met pianist Thomas Beijer (vorig seizoen te gast bij Klassiek in ’t Veen) met sonates voor piano quatre-mains van Mozart.
Uitvoerenden:
Quirine Viersen - cello
Nicolas van Poucke - piano
Programma:
L. van Beethoven (1770-1827)
Sonate voor cello en piano nr. 5 in D-groot, op. 102 nr. 2 (1815)
C. Debussy (1862-1918)
Sonate voor cello en piano in d-klein (1915)
PAUZE
J. Brahms (1833-1897)
Sonate voor cello en piano nr. 1 in e-klein, op. 38 (1862-1865)
In het Drentse Valthermond (vlakbij Emmen) wordt vanaf 2002 klassieke kamermuziek gespeeld in de tot concertzaal omgebouwde boerderij van pianist Rian de Waal en alt-mezzo Marion van den Akker. Dit seizoen 2023-24 bouwt voort op die traditie, met iedere maand een prachtig concert in een sfeervolle zaal met een geweldige akoestiek. En na afloop onder het genot van een drankje napraten met de musici.