Info
Organist Theo Jellema verzorgt een afwisselend Bach-programma waarin kleurrijke koraalbewerkingen worden omringd door Bachs hoogste polyfone kunst uit de Kunst der Fuge en Das Musikalische Opfer.
Het programma wordt geopend door de beroemde eerste Contrapunctus uit de Kunst der Fuge, een majestueuze, lyrische fuga waarin de belangrijkste thema’s uit dit meesterstuk uiteen worden gezet. Dan volgt een bewerking over ‘Wie schön leuchtet der Morgenstern’, passend bij de tijd van het jaar kort na Kerstmis. Hierna hoort u het Kunst der Fuge-thema aangepast aan de Franse stijl (‘in Stylo Francese’). Dit realiseert Bach onder andere door een consistent volgehouden gepunteerd ritme, bekend van de Franse ouverture. De niet vaak gehoorde partita ofwel variatieset ‘Christe, der du bist der helle Tag’ is het vervolg van dit programma. Dit prachtige stuk kunt u ook beluisteren in de link hieronder naar AllofBach, eveneens gespeeld door Theo Jellema. Dan volgen twee heel verschillende stukken, een intellectueel hoogstandje uit de Kunst der Fuge waarin het hoofdthema in twee verschillende vormen in perfecte canon met elkaar wordt vervlochten. Vervolgens een heel ander soort hoogstandje, namelijk een virtuoos, bruisend stuk vol jeugdige bravoure van de jonge Bach, het Preludium in G BWV 550. De laatste koraalbewerking van het programma is een serie canons over het kerstlied ‘Vom Himmel Hoch da komm zich her’. Hierin verweeft Bach zijn kleurrijke fantasie die we in elk van zijn koraalbewerkingen aantreffen met de intellectuele polyfone tovenarij zoals we die aantreffen in de Kunst der Fuge. Het programma wordt afgesloten met de grootse Ricercare a 6 voci uit Das Musikalische Opfer.