Info
Welkom in de Children’s Corner! Tijdens dit concert, in de serie 'Vrienden van de Kamermuziek', hoort u muziek geïnspireerd door, voor en van kinderen. Een van deze juwelen is Mahler’s hartverscheurende Kindertotenlieder in de bijzondere bewerking voor zang en pianokwintet.
De Franse componist was geen makkelijke man. Vele mensen uit zijn omgeving ontweken hem zelfs regelmatig vanwege zijn opstandige en norse karakter. Zijn diepe frons maakte plaats voor een grote glimlach als hij zijn dochtertje Chou-Chou zag, op wie hij ontzettend dol was. Voor haar schreef hij zijn zeer populaire Children’s Corner.
Golliwogg’s Cake Walk is het laatste deel uit deze suite en beeldt een dansende pop uit. Vandaag hoort u de swingende versie voor viool en piano. Twee jaar nadat Debussy zijn Children’s Corner componeerde, in 1910, schreef het 13-jarige supertalent Erich Korngold zijn eerste grote kamermuziekwerk, zijn pianotrio opus 1. ‘To my beloved father’ schreef hij boven het werk, dat hij componeerde toen hij in de leer was bij de Oostenrijkse componist Alexander Zemlinsky. In het pianotrio komt de volwassen Korngold, die we onder andere kennen van zijn prachtige vioolconcert, al duidelijk naar voren: lyrisch, intens, filmisch en expressief. Men zou niet denken dat een kind dit had geschreven.
Robert Schumann schreef een van zijn meest geliefde werken, zijn Kinderszenen opus 15, toen hij net getrouwd was met zijn Clara Schumann-Wieck. Zij plaagde Robert weleens met zijn kinderlijke karaktertrekken, wat hem ertoe deed zetten om deze 13 korte juweeltjes te componeren. Later in hun huwelijk speelde Clara Schumann de werken regelmatig voor hun kinderen.
Na de pauze hoort u Mahler's tragische Kindertotenlieder, vijf liederen geschreven op gedichten van de Duitse schrijver en dichter Friedrich Rückert. Rüickert verloor in korte tijd twee van zijn kinderen en verwerkte zijn verdriet in deze gedichten. Mahler onderging een soortgelijk droevig verhaal. Op jonge leeftijd verloor hij acht van zijn broertjes en zusjes, en vier jaar na het voltooien van zijn Kindertotenlieder stierf zijn lievelingsdochter Almschi, waardoor zijn Kindertotenlieder haast een voorspelling leken te zijn. Na de dood van zijn dochter programmeerde Mahler het werk nooit meer. Vandaag de dag is deze aangrijpende het een van zijn meest geliefde werken. Vandaag hoort u de bewerking voor mezzosopraan, strijkers en piano.